Veelgestelde vragen

Wie is de Stichting AOV voor Vakmensen?

De Stichting AOV voor vakmensen is een stichting die opgericht is het bestuur van de vereniging voor Klusbedrijven (VLOK). De stichting is opgericht met als doel om een goede AOV voorziening te organiseren voor verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn zij ook de rekeninghouder van de Zakelijk Beheerrekening van de Rabobank die wordt gebruikt voor de gelden van alle deelnemers. Hun website is www.aov-vakmensen.nl. In het bestuur zijn FNV Zelfstandigen en PZO ook vertegenwoordigd.

Waarom kost de overstapservice € 27 incl BTW?

Eenvoudig weg omdat het Servicebureau veel tijd heeft geïnvesteerd om de overstapservice in te richten. Daarnaast moet er ook nog een persoonlijk identificatie worden gedaan als je overstapt. We verwachten dat honderden deelnemers gebruik gaan maken van de overstapmogelijkheid en tijd is geld. Dit maakt dat wij de bijdrage in de kosten vragen.

Hoe weet ik hoeveel geld ik heb gespaard?

Door in te loggen in de portal kan je via het menu item “Mijn buffer” zien wat je saldo is op de zakelijke beheerrekening. Daar vind je ook de hoogte van je buffer terug (die hoger of lager kan zijn dan je saldo). Het is natuurlijk de bedoeling dat je saldo minimaal gelijk is aan de vereiste buffer. Heb je een saldotekort dan zie je dat hier ook terug.

Rekeningnummer online storting

Bij een online betaling gaat het geld niet rechtstreeks naar de rekening van de begunstigde (Stichting AOV voor Vakmensen) maar naar een tussenrekening van de Payment Server Provider (Mollie). Het klopt dus dat het rekeningnummer van je eerste storting van je maandbedrag anders is dan het rekeningnummer dat je dient te gebruiken als je zelf rechtstreeks geld stort (zie ook “Wat is het rekeningnummer van de Stichting?”).

Moet ik bij het overstappen het geld op de bunq bank gebruiken?

Als je overstapt dien je op de eerste of tweede dag van de maand dat je overstapt, de tijdens je deelname opgebouwde schenkbuffer over te maken naar de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Je krijgt daarvoor een e-mail met een link voor een ideal betaling. Het is helemaal aan jou of je dat vanaf je bunq rekening doet of vanaf een andere privé rekening.

Wat is het rekeningnummer van de Stichting?

Je dient maandelijks je maandbedrag over te maken naar de zakelijke beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen. Als je inlogt in de portal dan zie kom je via “Mijn Maandbedrag” bij een overzicht waar je het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening van de Stichting, het betalingskenmerk en je maandbedrag staan. Bij iedere storting dien je je betalingskenmerk te vermelden. Als je dat niet doet wordt het geld automatisch teruggestort.

Wanneer zijn er transacties op mijn AOV rekening?

Je maakt zelf geld over naar je AOV rekening. Vervolgens maakt de penningmeester van Stichting AOV voor Vakmensen meestal op de derde dag van de maand de administratiekosten over en op de één na laatste werkdag van de maand worden de schenkingen gedaan. Op de website van het SamSam Servicebureau staat op deze pagina nog meer informatie over de rekening die gebruikt wordt.

Ben ik verplicht over te stappen?

Neen, je bent niet verplicht over te stappen. Je kan gewoon bij de bunq bank blijven als je dat wilt.

Kan er iemand met al het geld vandoor?

Neen, dat kan niet. De rechten op de Rabobank online rekening zijn zo ingericht dat niemand een betaling zowel kan invoeren als kan uit laten voeren. Er zijn volledig gescheiden rollen tussen het Servicebureau, medewerkers van de Stichting AOV voor Vakmensen en het bestuur van de stichting. Alleen als alle bestuursleden van de stichting (moet o.a. bestuurders VLOK, bestuurder FNV ZZP en directeur PZO) in de rabobank online omgeving een digitale handtekening zetten kunnen rechten worden aangepast. Zie ook deze pagina op de website van het Servicebureau.

Waarom moet ik vanaf een privé rekening geld overmaken?

Alleen de Rabobank heeft een speciale rekening voor derdengelden die door ondernemers kan worden gebruikt (de zakelijke beheerrekening). In het verleden is daar misbruik van gemaakt en de Rabobank is alert op het gebruik van de rekening. De stichting heeft er daarom voor gekozen dat de maandelijkse stortingen alleen vanaf een privé rekening mag worden gedaan (anders dan een zakelijke bankrekening). Er is veel bij gebaat dat de Rabobank erg tevreden is met de manier waarop de stichting omgaat met de rekening.

Waarom moet ik mij identificeren?

Het is een eis van de Rabobank dat de Stichting precies weet van wie het geld is dat op de zakelijke beheerrekening staat. Daarom is identificatie noodzakelijk, wij registreren alleen je geboortedatum, je geboorteplaats en de persoon die de identificatie heeft gedaan. Dat is voldoende.

Vervolgens koppelen we iedere transactie door middel van het verplichte betalingskenmerk aan een persoon. En als je arbeidsongeschikt raakt dien je je ook te identificeren. Hierdoor kan de accountant controleren dat alle transacties die op de rekening plaats vinden ook passen bij het doel waarvoor de rekening is afgesloten.

Heeft het gebruik van mijn AOV rekening effect op mijn belasting aangifte?

Ja zeker, het geld is wettelijk van jou en niet van de rekeninghouder. Als je op 1 januari van het relevant belastingjaar geld op die rekening had staan krijg je een jaaroverzicht van hoeveel geld er op dat moment op de rekening stond dat je kan gebruiken voor je IB aangifte (vermogensrendementsheffing). Op deze pagina van het SamSam Servicebureau kan je e.e.a. nog eens nalezen.

Wat zijn de voordelen en de nadelen van overstappen?

Op deze pagina van het SamSam Servicebureau staan de voordelen en de nadelen van het overstappen van een bunq rekening als schenkrekening naar de zakelijke beheer rekening.

Heel in het kort;

Het voordeel is dat je geen eigen rekening bij de bunq meer nodig hebt. Dat scheelt je € 2,99 per maand aan bankkosten en de kans op gedoe als je de app nooit gebruikt en je moet wel iets me de rekening doen. Helaas is de bunq bank niet telefonisch bereikbaar en moet je je zaken via de chat of de e-mail afhandelen.

Het nadeel is dat je minder ‘controle’ hebt over je geld. Je moet vertrouwen op de rekeninghouder Stichting AOV voor Vakmensen (met VLOK, FNV Zelfstandigen en PZO in het bestuur) en je kan niet zomaar geld van die rekening afhalen. In de portal kan je wel altijd zien hoeveel geld van jou is dat op die rekening staat.

Is het geld nog van mij als het bij iemand anders op de rekening staat?

Ja! Omdat het geld op de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor Vakmensen staat en dat is een derdengeldenrekening voor ondernemers. Het geld is van jou en niet van de rekeninghouder. Daarom werken we met betalingskenmerken en identificatie van iedereen die de rekening gebruikt. Op deze pagina van het SamSam Servicebureau kun je e.e.a. nog eens nalezen.

Hoe kan ik overstappen van de bunq bank naar de zakelijke beheerrekening?

Stuur vanaf het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat een email naar het Servicebureau (kringadmi@samsamservicebureau.nl) en we helpen je verder. Je krijgt dan een e-mail met informatie waarna je de procedure zelf kan starten.

Wat is mijn betalingskenmerk en waar vind ik het?

Als je meedoet met AOV Fonds Kunst en Cultuur dien je iedere maand je maandbedrag (inleg en contributie) over te maken naar de Zakelijke Beheerrekening van Stichting AOV voor vakmensen. Doordat je bij iedere storting op die rekening je eigen unieke betalingskenmerk vermeld kunnen wij verantwoorden dat het geld daadwerkelijk van jou is. Indien je niet een bestaand betalingskenmerk vermeldt bij de transactie dan storten we het geld weer terug op de rekening waar het vandaan kwam.

Als je inlogt in de portal dan zie kom je via “Mijn Maandbedrag” bij een overzicht waar je betalingskenmerk, het rekeningnummer van de zakelijke beheerrekening van de Stichting en je maandbedrag staan.

Hoe kan ik mijn bunq rekening opzeggen

Je hebt bij de bunq een account en 1 of meerdere rekeningen. Voordat je je account en daarmee ook je rekeningen kunt opzeggen dien je er eerst voor te zorgen dat er geen geld meer staat op je rekening(en). Vervolgens ga je via het menu dat onder in het scherm staat naar Profiel. Daar zie je (wellicht moet je naar beneden scrollen) onder je naam Plan (iPhone) of Abonnement (Android). Als je daar op tikt dan kan je op het volgende scherm onderaan (rode tekst) op “Account opheffen” tikken.

Als je nog meer vragen hebt

Op onze website vind je veel informatie over het AOV Fonds Kunst en Cultuur. Maar we kunnen ons voorstellen dat je nog met vragen zit die je graag aan ons wilt stellen. Dat kan! Neem contact met ons op voor een persoonlijk advies.